17 April 2013 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Trees Ex - WaarBenJij.nu 17 April 2013 - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Trees Ex - WaarBenJij.nu

17 April 2013

Door: Trees Ex

Blijf op de hoogte en volg Trees

17 April 2013 | Oeganda, Kampala

Lieve lezers,

Hoe langer ik hier ben, des te vertrouwder de omgeving, de mensen, het land. Voordeel is dat ik meer voorbereid ben op alle onverwachte tegenslagen en alle onverwachte leuke ontmoetingen en ervaringen. Tegenslag vandaag: een al lang van te voren geplande praktijkdag met 40 leerkrachten over hun ervaringen en werken met kinderen met Special Needs, gaat niet door, want beide mede begeleiders van deze dag, blijken elders belangrijker bezigheden te hebben. Het gebeurt (veel) vaker dat om allerlei redenen, geplande workshops of schoolbezoeken niet doorgaan, maar wat me deze keer steekt, is dat iedereen, (inclusief de deelnemers gelukkig) al een week geleden daarvan op de hoogte waren, behalve ik.
Leuk vandaag: veel vrolijkheid tijdens mijn marktbezoek, leuke informele gesprekken met 3 CCT-ers ( de schoolbegeleiders van mijn Pabo hier), De studenten hebben buiten muziekles en ik geniet mee. De Engelse kinderliedjes ( If you are happy, mister robinson,) die ze zingen, ken ik allemaal. Na enig oefenen, kunnen ze het meteen tweestemmig en met ritmisch klappen. Zelfs vader Jacob klinkt niet sloom. Wat een zang en ritme talent hebben de mensen hier.

Praktische zaken: Twee verzoeken
1) Hulp voor gehandicapte kinderen.
Veel kinderen hier in deze afgelegen gebieden, zijn doof of horen slecht. Vaak ten gevolge van een ziekte op jonge leeftijd. Ook veel kinderen met een physical handicap zoals scheefgegroeide benen en klompvoet. Hun ouders hebben geen geld om ze te laten onderzoeken of te laten opereren. Voor deze kinderen met een motorische handicap is scholing extra belangrijk.
Een school ver weg in mijn gebied heeft mijn hulp gevraagd. Deze school heeft een dovenklasje dat nieuw leven is ingeblazen. Een van de onderwijzers ( hij heet Kakura) leert nu gebaren taal van een onderwijzer die ook in een dovenklasje werkt en veel ervaring heeft in het werken met kinderen met Special Needs. Dit gaat via wederzijdse bezoeken. Mijn Unicefprojct zorgt voor geld voor vervoer en accomodatie van deze zeer gemotiveerde Kakura. Vaak worden kinderen met een handicap als lasting ervaren, straf van god, ze worden genegeerd, niemand weet goed hoe met ze om te gaan, ook de meeste onderwijzers hebben geen aandacht voor kinderen met een handicap. Daarom hebben we voorlichtingsbijeenkomsten georganiseerd met het schoolteam en de kinderen van deze school.
En gisteren was er een bijeenkomst voor ouders van gehandicapte kinderen in de buurt. Via oproepen in de kerk en community en dankzij bezoeken van Kakura in de naburige dorpjes waren de ouders op de hoogte. Zo’n voorlichtingsbijeenkomst is als in de kerk. Lange toespraken als een preek. Maar de ouders luisterden wel. Ik maakte foto’s en het Unicef project zorgde voor een lunch. Via de foto’s krijg je een beeld van de kinderen en hun handicap. Een deel van deze kinderen gaat niet naar school. Als je niet kan lopen, dan is school onbereikbaar. Er was een moeder met twee kreupele kinderen. Haar man is na de geboorte van hun tweede kreupele zoon, weg gelopen. De oudste jongen (11 jaar) had gisteren de weg naar de school, berg op, meer dan 2 km, kruipend afgelegd. De moeder had het jongste kind ( 5 jaar) gedragen.
Een deel van deze kinderen kan goed geholpen worden met een operatie en fysiotherapie.

Jullie hulp is hard nodig en zeer welkom.
Rekeningnummer: 845360 tnv Trees Ex Utrecht. Ovv: kinderen Uganda

Bedankt mensen die naar aanleiding van mijn vorige blog geld hebben overgemaakt!

2) Tweede hands laptops en camera’s.
In mei kom ik 3 weken naar Nederland. Tandarts, dokter, kapper, en natuurlijk mijn kinderen, moeder en vrienden bezoeken, voor zover daar tijd voor is. Want ik moet ook mijn huis leegruimen. En allerlei andere zaken regelen. De woningbouwvereniging heeft het verzoek om verlenging van de onderhuur niet goed gekeurd. Na 25 jaar met veel plezier op het Butendiekplein te hebben gewoond, sluit ik deze periode af. Per 13 mei is de huur opgezegd. Voorlopig even geen huis en als ik straks (ik hoop niet voor eind 2014) definitief terug kom in Nederland dan zijn er vast nieuwe woonmogelijkheden.

De meeste van mijn collega’s (docenten en schoolbegeleiders) kunnen redelijk overweg met een computer. Ze hebben ooit eens een cursus word en windows gevolgd. Laptops hier zijn heel schaars en duur. Ze zouden ze in hun werk goed kunnen gebruiken.
Als je een laptop over hebt, te geef of te koop (tot maximal 100 euro kunnen ze wel betalen), dan neem ik die graag mee naar Uganda.
De laptop moet niet te oud zijn. Genoeg geheugen voor een aantal programma’s, een usb aansluiting, een dvd / cd rom drive, een internet aansluiting.
Ook digitale camera’s zijn meer dan welkom.
Bedankt alvast!

Lieve groet,
Trees
Te bereiken via Email: trees.ex@gmail.com of telefonisch 0624867370 ( in NL)
Rekeningnummer: 845360 tnv Trees Ex Utrecht ovv: kinderen Uganda

  • 18 April 2013 - 08:04

    Naat:

    Als voormalig Special Needs Officer kan ik die giro rekening alleen maar aan iedereen aanbevelen. Die computers... zucht daar ben ik zelf dus ook hard naar opzoek... om mijn droom te verwezelijken om een computercursus aan te bieden aan basis school kinderen...

    en van je hela hola...

    C u soon Trees... de was de schoon, droog en gestreken!

  • 18 April 2013 - 11:34

    Mariet:

    Ha Trees, deed me goed te lezen dat er overal ter wereld ook bevlogen onderwijzers zijn die aan dove kids onderwijs geven via gebarentaal. Leren ze ook het handalfabet? Met hartelijke groet, Mariet

  • 21 April 2013 - 14:13

    Anne:

    Dag Trees,

    fijn om je verslagen te lezen en je thuis voelen op de plek waar je nu bent.
    Ook indrukwekkend en schokkend je verhalen over de schaarste aan zorg voor gehandicapte kinderen.
    En ook weer de hulp en passie van mensen om hierin iets te betekenen.
    Dank je wel.
    lieve groet Anne

  • 29 Mei 2013 - 10:30

    Dincka:

    Dag Trees,
    Ik zag je huis leeg en vroeg me af....maar gisteren Linda gesproken, zij vertelde mij
    waar je nu leeft, en het geweldige werk dat je doet.
    Bijzonder, Trees. Inmiddels een paar verslagen gelezen en een foto boek bekeken.
    (Mooie oorbellen hoor!)
    Trees, een lieve groet vanuit het Utrechtse, en ik zal je blijven volgen.
    Dincka

Verslag uit: Oeganda, Kampala

Werken in het buitenland met VSO

Recente Reisverslagen:

30 Oktober 2013

30 Oktober 2013

21 Juli 2013

21 July 2013

20 Juni 2013

17 Juni 2013

17 April 2013

17 April 2013

31 Maart 2013

31 Maart 2013 Pasen
Trees

Actief sinds 06 Okt. 2011
Verslag gelezen: 971
Totaal aantal bezoekers 49134

Voorgaande reizen:

12 Januari 2012 - 30 November -0001

Werken in het buitenland met VSO

Landen bezocht: