Volle maan, hier en daar! - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Trees Ex - WaarBenJij.nu Volle maan, hier en daar! - Reisverslag uit Bushenyi, Oeganda van Trees Ex - WaarBenJij.nu

Volle maan, hier en daar!

Door: TreesEx

Blijf op de hoogte en volg Trees

10 Maart 2012 | Oeganda, Bushenyi



10 maart 2012
Daar ben ik (al)weer. Met een nieuw blogverhaal. Het doet me goed te schrijven en ook te weten dat er vrienden in Nederland zijn, die dit gaan lezen.
Lieve groeten van Trees

Om 7 uur ‘s ochtends schemert er licht achter mijn slaapkamergordijn. Ik sta op. Om kwart over zeven is het volop licht. Om 7 uur ’s avonds zit ik voor mijn voordeur met laptop op schoot mijn mail te beantwoorden. Om kwart over 7 is het donker. Ik ga naar binnen, lampen aan en eten koken. De zon komt en gaat met ijzeren regelmaat, elke dag dezelfde tijd. Ik woon 50 km van de evenaar.
Deze week om half acht ’s avonds was het opeens weer ‘licht’. De maan kwam op, vanachter dezelfde heuvel als de zon. Zo vol en helder, nog niet eerder gezien. In Nederland nu ook volle maan? Ik moet er even over nadenken. Ja, daar nu ook. Maar zeker niet op dezelfde tijd, zeker niet zo helder en ‘dichtbij’.
Ook de studenten zijn luidruchtiger dan anders deze avond. Volle maan..

Het leven hier.
Ik probeer te begrijpen en me in te leven, hoe mensen en kinderen hier leven. Dat kan ik beter opgeven, want na 60 jaar westerse blik zal dat niet meer lukken. Elke dag blijf ik me verbazen over hoe mensen hier kunnen leven en overleven. Bv dat ouders die dat kunnen betalen, hun kinderen zo vroeg mogelijk naar boardingscholen (op kostschool) sturen. Vanaf 8 jaar heel gewoon. Bijna elke zichzelf respecterende school heeft een boardingsection: een lokaaltje met stapelbedden. Dan is je kind dag en nacht op school. Ergens een slaapzaaltje met 30 stapelbedden. Een van de teachers, die meestal ook op het schoolterrein wonen, heeft dan de wekelijkse beurt om voor de boarding kinderen te zorgen. Juist de meer gestudeerde ouders, bv de CCT-ers die ik bezoek, hebben hun kinderen op boardingschools. “Nee, ik zoek ze niet op behalve een keer per drie maanden als er bezoekdag is; beter dat ze zich concentreren op hun schoolwerk.” ( Misschien bedoelen ze te zeggen, ik heb geen vervoer en kan dure boda boda’s niet betalen.) En nergens speeltoestelen of speelmaterialen. Een voetbalveldje en een zelf gemaakte voetbal, dat is wat ik zo nu en dan zie.

Ik probeer me een beetje aan te passen, draag lange rokken en schoenen, die ik thuis niet zou dragen, groet iedereen beleefd met meer dan een zin, en eet vrolijk met mijn handen als ik eten krijg zonder bestek. Dat is het wel ongeveer. De buitenkant een heel klein beetje. Verder blijf ik de msungu, de witte, vreemde vogel, waar iedereen zich over verbaast. Nog nooit matoke gegeten? Wandelen voor je plezier? Niet uitgegeven, wel gereserveerd geld, niet zelf willen houden? Iemand opbellen om te vragen of je de sleutel kan ophalen, ipv een willekeurige student of kind in de buurt roepen en hem opdragen de sleutel te gaan halen.
De verhoudingen hier zijn zeer hierarchisch. Je luistert altijd naar degene boven je. Ook al ben je het er niet mee eens. Ik geloof dat die mogelijkheid nauwelijks opkomt bij de luisteraars. Je vader, moeder, teacher, headteacher, tutor, principal, je politiek leider, je meerdere heeft gewoon altijd gelijk.
Msungu’s hier in Uganda hebben een heel bijzondere positie. Alleen je blanke huid betekent al dat iedereen zeer onderdanig is en voor je gaat rennen. Ik begrijp dat het voor alle scholen een grote eer is dat je hen een bezoek brengt. Alle kinderen lopen uit om je te bekijken. Allereerst het vistorsbook tekenen en daarna word ik gevraagd een woordje te spreken. Het liefst een stichtelijk woordje om de kinderen aan te sporen zich goed te gedragen.
Ik maak liever grapjes - wel moeilijk , de meeste kinderen verstaan nauwelijks engels en staren me aan. Een paar zinnen in het Runyankore , groeten, vertellen hoe ik heet, uit welk land ik kom en daarna in het engels mijn witte armen laten zien en een donkere arm daarnaast. Wat een verschil! Dat ik zie dat ze graag naar me kijken en dat ik net zo graag naar hun mooie zwarte huid kijk. Tussendoor ze steeds laten herhalen wat ik zeg, is hier heel gebruikelijk. ‘ I come from The Netherlands, I come from what...?” Pupils: “The Netherlands. “
Dan is daarna mijn begeleider DPO (hoger in hierarchie dan headteacher, want adjunct directeur van het PTC) aan de beurt die dan rustig een half uur een preek houdt voor de kinderen. Lessen of niet. Hij vertelt ze dat dansen leuk is, maar dat naar de disco gaan, laat naar bruiloften en andere feesten, niet goed is, gevaarlijk, want alcohol, agressieve mannen, enz.
Overal op scholen staan bordjes als: avoid early sex, stay at school till P7, your body is the temple of God, don’t accept gifts for sex, education is the key to success, keep your compound clean. Of het helpt?

Gisteren met de enige vrouwelijke CCT op stap geweest. Ze was meteen ook de beste. Spreekt goed engels.
Samen bezochten we een les engels in P3. Het eerste jaar dat kinderen engels krijgen. De juf heeft het tekstbook van de kinderenen in haar hand. Ze zegt en schrijft op het bord: The teacher is in the school. The doctor is in the hospital. The policeman is at the police station. De kinderen zeggen het een aantal keren na. De juf: the policeman is at the what...? Kinderen proberen het na te zeggen. We noemen dit de talk and chalk ( chalkbord = schoolbord) methode. Daarna gaan de kinderen de drie zinnen in hun schrift overschrijven van het bord. En het is doodstil in de klas. Alle 50 kinderen, dicht op elkaar gepropt, nauwelijks ruimte om hun schriften neer te leggen, luisteren en doen wat de juf zegt.
We gaan naar buiten en de cct geeft commentaar. Begrijpt de juf wel dat waarschijnlijk 70% van de kinderen op deze manier niet door heeft wat ze leren, wat het woord policemen is. Ze kunnen de woorden op het bord oplezen, dat wel. Maar er was geen plaatje, geen voorbeeld, geen uitleg, geen rollenspel, kinderen werd niet gevraagd of ze een police station ergens kenden, werd niet gevraagd, om elkaar uit te leggen wat een politieman is. Ik zag 15 tekstbooks liggen. Ze werden niet gebruikt.
De juf zegt dat ze niet wist dat het anders moet. De CCT is boos en zegt dat dat komt omdat ze niet op de workshop child centered learning is geweest.
Ik stel voor om volgende week samen met haar demonstratielessen aan deze teachers te gaan geven.
Dat wordt met beide handen aangenomen. Vervoer is een groot probleem en ik heb een auto ter beschikking en geld voor fuel. Ik ga dan ook een deel van de les verzorgen. Hoera in de bieb van het PCT heb ik een geschikt kinderboek gevonden om voor te lezen: We’re going on a lion hunt.( We gaan op Berenjacht) met aangepaste plaatjes en gekleurde kinderen. Een heerlijk spannend boek met veel herhalingen erin. Sleutelwoorden tekenen en van te voren bespreken.
De CCT-er laat me haar huisje op het schoolterrein zien. Ze is trots op haar bananenbomen, en andere planten en vruchten. Ik krijg een hele stam matokebananen mee. Dat is de hele oogst van een bananenboom. En vruchten die ik nog niet eerder zag. Daarna krijgen we van de school een lunch aangeboden ergens in een restaurantje vlakbij. Voor de DPO, driver, headteacher, CCT-er, geit met matoke (bananenpuree) en posho ( een soort griesmeelprak) , voor mij rijst met bonen.
Als we thuis zijn vragen de driver en DPO om het niet gebruikte lunchgeld. Ik deel de bananen uit aan de buren.

De dagen vliegen om. Het leven hier is spannend. Zoveel nieuws, zoveel om over na te denken.
Zoveel prachtige natuur, mensen, activiteiten en vooral zoveel vragen...
Wat ik hier het meest mis is goede toegang tot internet, om even snel iets op te zoeken. Om de actualiteit in Uganda en elders te kunnen volgen.
Mochten jullie interessante artikelen, nieuws , sites tegenkomen die met Uganda te maken hebben. Laat het weten en stuur het liefst niet als bijlage maar gewoon in je mail naar me toe.
Foto’s volgen.

  • 10 Maart 2012 - 15:09

    Marleen Ex:

    Hai Trees, leuk om te lezen wat je zoal meemaakt!
    Groeten Marleen

  • 10 Maart 2012 - 15:21

    Mieke W:

    De maan hier heeft nogal de gewoonte deze laatste dagen om achter de wolken te zijn. ook overdag is het vaak grijs. Maar de lente komt eraan!!! Dan wordt het hier ook vast weer "rokjesdag"

  • 10 Maart 2012 - 15:54

    Rob Godfried:

    Hi Trees, je blog geeft enorm veel informatie. Fijn. Ik heb echt het idee dat hetmij helpt in mijn eigen voorbereiding op een dergelijke rol. Hoe zit dat met die workshop "child centered"? Wanneer en door wie verzorgd? En hoe waren de deelnemers eraan gemotiveerd? Of is dat helemaal niet aan de orde?

  • 10 Maart 2012 - 16:05

    Rob:

    PS
    Als je individueel wil/kan reageren:
    r.godfried@online.nl

  • 10 Maart 2012 - 16:32

    Jimke:

    Dag Trees,
    Oeganda...had ik niks mee. Maar nu jij er woont en werkt volg ik berichtgeving over dat land met belangstelling. Gisteravond in het Nederlandse nieuws berichtgeving over situatie Uganda een tiental jaren geleden: de ellende die Kony veroorzaakte schijnt zich sinds een aantal jaren verplaatst te hebben naar Congo. Uganda werd nu betiteld als land waar 'gebouwd' kon worden. Als ik jouw berichten lees ben je daar nu druk mee bezig en ervaar je hoe complex dat is. Je kunt daar veel betekenen. Heel veel succes en plezier bij alles wat je doet.

  • 11 Maart 2012 - 00:14

    Yvon:

    Hallo Trees,
    mij ken je niet, ik ben de zus van Marleen, vrouw van Erik. Van Erik kreeg ik je blog, omdat ik me nu concreet aan het oriënteren ben op VSO (onderwijs), ik heb de eerste meeting gehad. Wat heerlijk om je verslagen te lezen. Het wordt zo ontzettend concreet, en het maakt duidelijk wat een ongelooflijk mooi werk je daar kunt doen. Ik krijg er in ieder geval steeds meer zin in!
    Hartelijk groet, Yvon

  • 11 Maart 2012 - 07:22

    Jorina:

    Wat een prachtig verhaal Trees...over de volle maan, ik heb er hier ook naar gekeken maar niet zo dichtbij als jij.
    En wat een mooi werk doe je.
    Had er ook over gedacht je het filmpje over Kony te sturen, ik zie dat Hans het al heeft gedaan. Hij blijkt niet meer in Uganda te zitten, maar ergens in omliggende landen, kreeg ik later in een filmpje.
    Wat zijn die kinderen lief en mooi.
    Wat bijzonder allemaal, je schrijft beeldend, misschien later een boek er van maken?
    Vannacht kwam ik je hier in onze straat tegen in een droom, we zeiden elkaar stralend goeiendag en ik dacht: he, Trees is toch in Uganda?
    De poesjes( vooral het katertje, hoe heet hij ook alweer?) zijn veel bij me op het terras, maar het gaat nu beter met Basje, ze hebben elkaar meer geaccepteerd.
    Vannacht sliep jouw zwarte poes op mijn deurmat.
    Succes en liefs uit Utrecht waar vanmorgen na veel grijze dagen de zon schijnt.

  • 13 Maart 2012 - 10:50

    Han De Wilde:

    We're going on a lion hunt was in Rwanda grote favoriet bij de leerlingen van TTC MBUGA als liedje waarbij de zinnen steeds herhaald werden met veel gebaren en intonatie en dat met leerlingen van 16 tot 20 jaar en ouder!!
    Prachtige foto's maak je en alweer zo heerlijk herkenbaar. Je doet het fantastisch Trees.
    hartelijke groeten van han

  • 13 Maart 2012 - 23:09

    Paulien:

    Ha Trees,

    Wat maak jij veel mee ! En fijn dat we zo mee kunnen leven.

    Liefs


  • 14 Maart 2012 - 20:52

    Anne Godschalk:

    ha lieve Trees, wat blijft het fijn om van je te horene. En ook te lezen hoe je steeds aan het zoeken bent naar je weg. Het lijkt het gewone leven wel maar dan wel met een ander randje. Wat mooi om te lezen dat je ook veel beleeft aan de natuur en het wandelen. Voor jou een warme groet en liefs Anne

Verslag uit: Oeganda, Bushenyi

Werken in het buitenland met VSO

Recente Reisverslagen:

30 Oktober 2013

30 Oktober 2013

21 Juli 2013

21 July 2013

20 Juni 2013

17 Juni 2013

17 April 2013

17 April 2013

31 Maart 2013

31 Maart 2013 Pasen
Trees

Actief sinds 06 Okt. 2011
Verslag gelezen: 730
Totaal aantal bezoekers 49150

Voorgaande reizen:

12 Januari 2012 - 30 November -0001

Werken in het buitenland met VSO

Landen bezocht: