29 september 2012 en maandag 1 oktober staartje - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Trees Ex - WaarBenJij.nu 29 september 2012 en maandag 1 oktober staartje - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Trees Ex - WaarBenJij.nu

29 september 2012 en maandag 1 oktober staartje

Door: Trees Ex

Blijf op de hoogte en volg Trees

01 Oktober 2012 | Oeganda, Kampala

Zaterdag 29 september 2012

Lieve mensen,

Het derde trimester (4 september tot 30 november) is begonnen en na de eerste week sudderen en wachten dan nu eindelijk weer in volle vaart vooruit. Tijdens CCTs – vergadering (college tutors = schoolbegeleiders in het veld) samen met ze een begeleidende item lijst voor klassenobservaties gemaakt en ook afspraken met wie ik, wanneer, welke activiteiten zal doen. Schoolbezoeken en workshops waar ik aan bij kan dragen
Zoals afgelopen week. Bijna alles ging deze week volgens plan en op tijd en constructief, (over effectiviteit en constructieviteit heb ik mijn normen aardig bijgesteld, anders kan je maar beter stoppen hier)
Gisteren een workshop met 55 deelnemers (van 30 scholen) over het zelf maken van instructie materialen voor in de klas (wandplaten, maar ook opdrachtkaarten of bv een puzzeltje dat de kinderen zelf kunnen maken) liefst van local materials,( bananafibers are good for everything) omdat het schoolbudget papier, stiften ed vaak niet toelaat. Samen met de CCT de opzet gemaakt en ik de materialen gekocht en lunch betaald. En het onderdeel ‘qualities of good instructional materials’ verzorgd. Mijn Engelse uitspraak wijkt wel wat af van het Engels van teachers hier. Ze kijken me soms wat glazig aan. Maar dat kan ook te maken hebben met de manier waarop ik ze aanspreek, vragen stel en ze een open opdracht geef. Daarna gingen alle deelnemers aan de slag om zelf instructional materials te maken. De meeste kopiëren elkaar, maken dezelfde materialen die ze ook al maakten tijdens hun stage. Maar ze hadden lol en waren actief bezig.
Daarna samen met de CCTer de tien’ beste’ uit gekozen. Naast artistieke heb ik ook die teachers die het meest inventief probeerden te zijn uitgekozen. Eerst aan de deelnemers gevraagd om ieder een favoriet te kiezen. Gelukkig waren de deelnemers het met onze keuze eens. En deze mensen krijgen een certificaat met daarop dat ze deel hebben genomen aan deze workshop en bij degenen hoorden met de beste resultaten. Schijnt belangrijk te zijn bij sollicitaties.
Veel belangrijker vind ik of ze werkelijk de materialen gaan gebruiken (ze moesten wat ze vandaag gemaakt hadden achterlaten in de tentoonstellingsruimte van de CCT (onbegrijpelijk) .
De kans is klein en dat is ook niet zo verwonderlijk als je geen muren hebt waaraan je iets kan ophangen, en de ramen niet dicht kunnen, de wind naar binnen blaast en de kinderen na schooltijd in de school komen en spullen vernielen. En je geen tijd / zin hebt om deze materialen te maken. Sommigen zeggen dat de teachers lui zijn.
Teachers moeten wel onder heel moeilijke omstandigheden les geven: slechte betaling, geen beschikbare materialen, heel slechte gebouwen en nauwelijks support van headteachers

De activiteiten die ik doe zijn heel verschillend en meestal heel praktisch. Bv klassenbezoeken en korte interventies waarin ik laat zien dat met een simpel rollenspelletje of demonstratie je kinderen meer bij de les kan betrekken.
Met timmerman, rieten matten en latten naar 3 scholen om ‘prikborden’ in de klassen te maken. Zodat er tenminste ergens iets aan de muur kan hangen.
Tweedaagse workshop over hoe je kinderen met Special Needs kan herkennen en begeleiden, met hulp van interview met ouders, observatielijst voor in de klas en een eenvoudig handelingsplannetje. Er komt een follow up dag.
Het is leuk samen met de CCTers op stap te zijn. Ik word geïntroduceerd als hun mentor. Hun belangrijkste vraag is nog steeds, materialen te leveren, transport te verzorgen en een lunch voor de deelnemers te bekostigen, maar steeds meer krijg ik de ruimte en het vertrouwen van de CCTs om ook inhoudelijk over hun programma mee te denken en het mee uit te voeren.

Dagelijks vraag ik me af waarom het onderwijs is zoals het is. De kennis over goed onderwijs is er. Er zijn handleidingen en er zijn -weliswaar weinig- onderwijsmaterialen. Er worden aan de lopende band allerlei workshops georganiseerd. ( Dure workshops gesponsord door allerlei landen en NGO's) Voor CCTs, voor leidinggevenden van teachers college, voor district education officers, voor districts inspectors. Over allerlei onderwerpen: live skills, management, save schools, thematic curriculum. Deze kosten veel geld.

Toch is het bedroevend wat er in de klassen zelf gebeurd, of liever niet gebeurd. Observatie van een rekenles in P1: de kinderen moesten de cijfers van 1 tot 10 leren. Dat is de getallenrij opdreunen , liedje met getallen erbij zingen. Dat konden alle kinderen heel goed. Dan in hun schriftje het getal 2 vijf keer opschrijven. In deze les niets nieuws geleerd. Ik vroeg de juf of ik wat mocht doen met de kinderen. Zij zou vertalen in locale taal. Ik zet vier kinderen naast elkaar voor de klas. Samen tellen een paar keer ( ik kan tellen tot 10 in locale taal) en dan zeg ik dat ik graag 6 kinderen voor de klas heb. Wie kan me helpen er zes te maken. De juf vertaalt en ik hoor haar het getal twee zeggen en ze wijst twee kinderen aan die naar voren moeten komen. Ik zeg haar dat ze het niet mag verklappen en het duurt lang voordat ze door heeft dat de kinderen zelf deze som moeten bedenken.
P3: Engels, de kinderen lezen de zinnen op het bord, die de teacher erop heeft geschreven. Het thema is bloemen. Flowers can be used for... en dan komen er verschillende mogelijkheden. Een ervan is decoration. En maar opdreunen, eerst hele klas, daarna per groep, daarna een paar kinderen alleen. Ik intervenieer en vraag een paar kinderen bloemen buiten te gaan ophalen. Ik vraag de kinderen of ze kunnen doen wat in de zin staat. Niemand durft of kan. Dan ga ik de klas maar decoreren, en de juf krijgt ook een decoratiebloem.

Er is nog veel meer te vertellen over het onderwijs hier, en elke dag merk ik weer hoe groot het cultuurverschil is tussen hier en Nederland. Maar de kinderen zijn hetzelfde: nieuwsgierig en leergierig.
Ik leer heel veel, elke dag en probeer af te stemmen en te kijken wat er wel is. Niet gemakkelijk. Maar ik wil niet cynisch worden en er zijn gelukkig ook voorbeelden van teachers die een stapje verder durven te gaan en ondanks weinig middelen, creatief zijn en echt proberen hun lessen meer kindgericht te laten zijn.

De weken vliegen om. Vaak hele dagen weg met de auto, de binnenlanden in. Slechte wegen en hele mooie landschappen. Vermoeiend. Ook vermoeiend omdat er constant naar me gekeken wordt, bij elke stap die ik zet, en vaak word ik gewoon ongegeneerd aangegaapt. Kinderen die nooit een wit iemand zien. Het is niet leuk, maar heel begrijpelijk. Toen ik in een winkel een albinovrouw tegen kwam, was ik ook heel nieuwsgierig.

Aan het leven hier, begin ik steeds meer te wennen. Ongemakken zoals zeer geregeld een dag en/of avond geen stroom, geen winkels, veel producten waaraan ik gewend, niet (gemakkelijk) te krijgen, geen cultuur, weinig sociale contacten. Geen stofzuiger, stoffige huis en wegen, ze zijn te overkomen. Wat ik mis zijn mijn kinderen en vertrouwde mensen waar ik mee kan kletsen en gezellige dingen mee doen , waarbij ik me kan ontspannen. Ik heb sinds een paar weken een jong poesje. Dat helpt. En een snelle internetverbinding gewoon overal in huis. En op elk moment dat ik dat wil. Dat mis ik ook.

Vandaag zaterdag een ochtendwandeling. Heldere lucht met sluierwolken, nog geen spoor van middagregens, aangename zon op mijn blote armen, nat gras, zicht op heuvels in de verte. Hoogteverschillen in het landschap die prettig wandelen, afwisselend stukken bos, bananenplantages, open weiden, plukken moeras, veel vogelgeluiden. Twee lachende schoolmeiden die stomverbaasd zijn als ik ze in hun taal groet en vraag waar ze heen gaan. Ze gaan naar extra les op zaterdag, Swahili en entrepreneurship. Litertje melk kopen, zo van de koe bij de zwijgzame jongen. Ongezond wit brood in het winkeltje ernaast. De timmerman is aanwezig in zijn winkel. Hij is een vakman. De bestelde ‘haakjesbalk’ (om kleren op te hangen die nu op mijn stoel slingeren) is klaar. Vandaag of volgende week komt hij ze ophangen. Terug bij mijn huis staat Ineah, - CCT op meest afgelegen plek van mijn gebied ( 1,5 uur rijden) – me op te wachten. Verzoek om hulp. Het gaat niet goed op de school met Unit voor 11 dove kinderen. Na de vakantie zijn er twee niet komen opdagen. Bovendien geen nieuwe kinderen, terwijl er dove kinderen zijn. Graag support van mij, training van de teachers en sensitizing van de community over onderwijs voor dove kinderen.
Ontbijt in zonnige tuin, met nieuwe kleine poes en kippen om me heen.
Zo’n ochtend, daar word ik gelukkig van.

Maandag staartje: ( 1 oktober 2012)
Het is nu echt duidelijk: het geld van Unicef voor deze termijn is niet binnengekomen op de PTC. (ook niet op collega-PTC's die meedoen met het project) Vandaag een overleg gehad met Principal: hij vindt dat alle activiteiten gestopt moeten worden. De PTC wil geen geld voorschieten, behalve de hele dure dag met alle Educatie officers en andere hotemetoten van de vijf districten van het PTC gebied. Kosten bijna twee miljoen shilling. Met hetzelfde budgetkan een tweedaagse training en follow up dag over SEN ( zie boven) voor 40 teachers bekostigd worden.
Ik hoop en bid dat het geld snel zal komen. Duimen jullie mee?

  • 01 Oktober 2012 - 20:30

    Linda Jakobs:

    Ha Trees, mooi om te lezen hoe jij het allemaal weer beleeft. En heel leuk om steeds weer van je te leren. Heb zin in het weekend (neem ik ook jouw nieuwe bestekbakje mee, weer een nieuwe luxe-aanwinst ;-) En ja, ik duim hier ook keihard voor de centen, wat een tegenvaller zeg... blegh, ook hier willen ze niet financieel bijspringen (DPO, maar Principal niet, grrrr). Hopelijk komt het snel! Tot zaterdag, veel liefs Linda

  • 01 Oktober 2012 - 20:44

    Jimke:

    Ha die Trees.
    Wat een verhaal. Wat een wereld. Wat een Trees! Ja dat je dingen zult missen dat begrijp ik helemaal. Niet te benijden. Dat je afhanklijk bent van geld dat wel/niet wordt overgemaakt. Dat je je plannen in duigen ziet vallen. Vreselijkj Maar dat gebeurt niet alleen in Uganda hoor. Kortom: hou vol en geniet vooral van hetgeen wel lukt. Ik zal de lezers van Freinetnieuws weer wijzen op je blog. Wellicht levert het verrassingen op. Groet Jimke

  • 01 Oktober 2012 - 21:08

    Pieter:

    Hoi Trees, net je verhaal gelezen en vraag me af of wij kunnen helpen om je gebeden te laten verhoren.
    2 miljoen shilling is zo'n 600 euro, ik stort er 50. wie doet mee...

  • 02 Oktober 2012 - 10:37

    Marleen:

    Hallo Trees,
    Goede indruk gekregen van wat je daar allemaal doet en wat je bezighoudt.
    Getuigt van doorzettingsvermogen en passie voor je vak
    Ik wil je wel helpen met 50 euro.
    Succes en lifs Marleen

  • 03 Oktober 2012 - 10:30

    Els Doeleman:

    Ha Trees,
    Wat kun je goed en mooi schrijven over wat je meemaakt.
    Ik zie het voor me, kan het meemaken. Dank daarvoor.
    Ik zie ons op ons plateau zitten en samen praten over jpuw wens meer te schrijven.

    Ik sluit me graag aan bij de mensen die wat geld willen bijdragen, als dat zou helpen.
    Laat maar weten of er een mogelijkheid is.
    Hartelijke groet en sterkte en succes en blijf genieten en schrijven.
    Els

  • 03 Oktober 2012 - 15:47

    Lysbet:

    Ha Trees,

    Met die checquelist zullen de gasten wel tevreden zijn geweest! Hoeveel heb je er uitgeschreven?

  • 03 Oktober 2012 - 18:16

    Trees Ex:

    Lieve mensen,

    Hartverwarmend jullie reacties. Die steunen me geweldig.

    Wat betreft een geldelijke bijdrage, heel fijn dat er mensen zijn die financieel willen steunen. Bewaar het geld nog maar even. Kreeg vandaag van Unicef bericht dat echt, echt het geld binnen twee weken er zal zijn. Ik heb het programma geminimaliseerd en sommige activiteiten( zoals de SEN workshop) uitgesteld. Schoolbezoeken zal ik blijven doen en het geld voor de benzine voorlopig zelf voorschieten.

    Was het maar waar dat geld (checque ha, ha) doneren of zelf goederen meteen het onderwijs ten goede komen. Helaas, helaas. Vaak zie ik in scholen soms splinternieuwe en ongebruikte wandplaten en (religieuse) tekstboeken liggen. Gisteren heb ik 20 wandplaten uit het kantoor van de headmaster gevist en aan de verzamelde teamleden gegeven met de boodschap: ophangen in jullie klassen op de nieuwe prikborden. Waarna ik ze heb uitgelegd dat wandplaten, ( talking class) incidenteel leren ( Zo noemen ze dat hier) bevordert.
    Of het helpt? Teachers vinden het te ingewikkeld, tijdrovend en geloven er niet in dat de leerresultaten van hun leerlingen beter zullenl worden door gebruik van wandplaten.

    Ik zal jullie beslist een keer om een geldelijke bijdrage vragen. Ik ben aan het broeden op een manier om kinderen met handicap in hun onderwijsproces te steunen, op een duurzame manier.

    Wat hier wel goed gebruikt kan worden zijn laptops. Heb je nog een oude en nog redelijk functionerende laptop ergens liggen. Laat het weten, dan neem ik hem na mijn komende bezoek aan NL mee naar Uganda.

    Liefs van Trees

  • 17 Oktober 2012 - 18:16

    Aline:

    Hoi Trees,
    Hier herfstvakantie dus tijd om je boeiende verhalen te lezen. Hopelijk is het geld inmiddels gestort. Inderdaad, wat een cultuurverschil. Op scholen in Nederland die ik bezoek overal digiborden en nieuwe methodes en weten ze niet wat ze met de oude moeten doen.
    Liefs, Aline

Verslag uit: Oeganda, Kampala

Werken in het buitenland met VSO

Recente Reisverslagen:

30 Oktober 2013

30 Oktober 2013

21 Juli 2013

21 July 2013

20 Juni 2013

17 Juni 2013

17 April 2013

17 April 2013

31 Maart 2013

31 Maart 2013 Pasen
Trees

Actief sinds 06 Okt. 2011
Verslag gelezen: 591
Totaal aantal bezoekers 49153

Voorgaande reizen:

12 Januari 2012 - 30 November -0001

Werken in het buitenland met VSO

Landen bezocht: